Monthly Archives: April 2014

FGMR svarer den 25.04.2014

Denne ukens spørsmål kommer fra Stephen Gell:

Hvorfor starter vi i Ul-Ji med et angrep, når størsteparten av de andre mønstrene starter med en defensiv bevegelse?

Dette spørsmålet ble besvart 12.07.2013, men FGMR ønsker å utdype det ytterligere:

Ul Ji er det første mønsteret som benytter en offensiv bevegelse; Benytter full kraft og styrke til å angrepe.  Ul Ji Moon Dok var en veldig viktig militær leder i Koreansk historie, og huskes for sin overlegne strategi og taktikk som ga ham seire mot styrker langt størren enn hans egne.  Når han hadde mottatt opplysninger om at motstanderen skulle til å angripe, ventet han ikke på dem for å komme for å angripe, derfor lagde vår grunnlegger, General Choi Hong Hi dette mønsteret med en offensiv bevegelse for å representere Ul Ji’s aggressive strategi for angrep.

GMPC svarer den 19.04.2014

Marc-Andre Roy Mitt spørsmål igjen for FGMR: Jeg ønsker å få klarhet i bruk av hendene i Po-Eun imens man utfører lav front blokk.

Hvorfor plasserer vi fingrene på siden av knyttneven og så på underarmen? I leksikonet antydes det, ifølge bildene, at den ene er etdytt mot frontsparket med håndflaten, mens den andre er en blokk med armen. Takk

(Siden dette spørsmålet ble forbigått av mitt spørsmål dagen før, men Marc-Andre hadde stilt samme spørsmål tidligere, valgte GM Paul Cutler å svare i spørsmålstråden. )

Paul Cutler

Jeg ser at spørsmålet ditt ble passert igjen, derfor håper jeg du ikke har noe imot at jeg forsøker å svare.

Som du sikkert vet er jeg en direkte student av FGMR og assisterer ham på de fleste av hans seminarer. I tillegg også deltatt på over 20 internasjonale kurs med Grunnleggeren Choi Hong Hi. Jeg har også spurt grunnleggeren dette spørsmålet.

Gjennom mønstrene så har reksjonshåndens posisjon ofte indikert at målet er utenom senter, eller hva eller hvor det relevante målet er for det eksakte angrep eller forsvar.

Her i Po-Eun viser posisjonen på reaksjonshånden at det relevante blokkeringsverktøyet (utside underarm) enten blokkerer på utsiden av angrepsverktøyet eller innsiden av angrepsverktøyet. For eksempel med et frontspark, blokker på utsiden av skinnebeinet eller blokkerer på innsiden av skinnebeinet, begge situasjoner er forskjellig med tanke på måten du flytter motstanderen. Også det siste (fingre på siden av knyttneven) på innsiden kan brukes for å fange beinet og så velge hva man vil gjøre etterpå enn bare å unngå sparket.
Jeg håper dette hjelper.

Grand Master Paul Cutler

FGMR svar den 18.04.2014

Denne dagen ble det mine spørsmål som hadde flest stemmer og som ble besvart.  Tekst og spørsmål er oversatt fra engelsk av meg.

Kjære FGMR, har de forskjellige klarstillingene med annerledes håndposisjon en spesiell betydning, og hvordan er de relatert til mønsteret de er brukt i?  Og/eller kan du si noe om eventuell symbolikk rundt do-bok, farge, belte, knute, treet og patch (ITF-merket)?

FGMR svarer som følgende:

“Vår grunnlegger, General Choi Hong Hi skapte de forskjellige klarstillingene, noen med en spesifikk betydning til mønsteret, og andre uten.  De følgende mønstrene og symbolikk av klarstillingene er de han forklarte til meg;

Won-Hyo tul; besvart i mer detalj 27/09/2013

Kwang-Gae tul; besvart i mer detalj 29/03/2013

Juche tul; klarstillingene i parallellstilling med tvilling side albue symoliserer Jucheismen, selvsikkerhet og selvforsynt.

Yoo-Sin tul; besvart i mer detalj 28/02/2014

Yon-Gae tul; kriger klarstilling A symboliserer den kjente kriger Yon Gae Somoon.

Ul-Ji tul; Parallell stilling med x hånd bakside symboliserer den berømte kriger Ul Ji Moon Dok og hans bruk av forskjellig taktikk fra andre generaler og hans agressive angrepsstrategi.

Tong-Il tul; Parallellstilling med en overlappende bakside hånd er ikke symbolikk mot mønsterets mening, men likevel på dette nivået er vi nå gitt privilegiet å benytte hvilken som helst hånd brukeren er mest komfortabel med, eller som er mest kraftfull øverst.

I forhold til den andre delen av ditt spørsmål, noe av det er dekket i boken “This Is Taekwon-Do”, men likevel om du velger å sende det inn på nytt, så vil jeg besvare det om det blir spørsmålet med flest stemmer.

Siden du nevnte do-bok’en og beltet, vil jeg også gå innpå etiketten med å bære Taekwon-Do do-bok og belte, som var av stor viktighet for Grunnleggeren.  Vi bør alltid være bevisst på å bære dem korrekt, f.eks. ren og pen, beltet knyttet korrekt, en gang rundt livet med belteendene jevne.  Ved å bære dem bør vi ha en sans for stolthet og forstå at vi representerer vår Grunnlegger og TaeKwon-Do.”

FGMR – First Grand Master Rhee

First Grand Master Rhee var den første som General Choi Hong Hi ga 9. Dan.  Via nettsiden til “This is TaeKwon-Do” på Facebook kan man få svar på eventuelle spørsmål.  Hver fredag svarer FGMR på det spørsmålet som Onsdag hadde flest stemmer.

Han svarer på spørsmål av teknisk eller teoretisk art, men ingen som omhandler politikk.  FGMR underviser studenter i Tae Kwon-Do uavhengig av organisasjon.

FGMR 11.04.2014 (besvart 12.04.2014)

Robert Ross:

  • Er det en grunn til hvorfor de fleste TKD mønster starter med å bevege seg mot venstre til en venstre gåstilling, høyre L-stilling eller sittestilling?  Foretrakk Generalen sin venstre framfor sin høyre, eller ble det gjort for å være konsistent gjennom pensumet? Var det fordi TKD var skapt som en serie selvforsvarsteknikker og at defensive trekk vanligvis er gjort på venstre side?  Eller har venstre side spesiell betydning i det Koreanske samfunn eller historie?
  • FGMR svarer følgende:  “Vår Grunnlegger, General Choi Hong Hi skapte TaeKwon-do som en kampkunst for selvforsvar, med den filosofien at TaeKwon-Doutøveren aldri er pådriver eller aggressor, da vårt mål er “å bygge en fredeligere verden”.  Siden en større prosentandel av befolkningen er høyrehendt, og også kulturellt; tidligere alle Koreanske barn ble oppfordret til å være høyrehendt (uansett om det var naturlig eller ikke), vi er mer tilbøyelig til å angripe med vår høyre. Derfor jobbet Grunnleggeren fram til den generelle regelen om at vi angriper med vår høyre, og forsvarer med vår venstre. Derfor begynner våre mønster hovedsaklig med en defensiv bevegelse mot venstre.”

Hva gjør jeg her?

Med for mye tid til å tenke og lese om teknikk, samt lang trening i å instruere har fokuset mitt vært å samle mest mulig kunnskap om teknikk og TKD generellt.  Dette for både å kunne lære bort på en enkel måte, og forsøke å skape større forståelse for hvordan ting skal gjøres.
Jeg tar gjerne imot innspill fra andre om ting som kan tas opp, drøftes og dokumenteres.
Jeg kommer også til å gå i detalj igjennom enkelte nøkkelelementer i mønstrene som å beskrive “continous motion”, “connecting motion”, “fast motion” og “slow motion”.  Der det finnes norske navn vil det benyttes i teksten.
Jeg kommer også til å etterhvert legge ut slag- og sparkeøvelser jeg benytter når jeg instruerer.  Dette er øvelser jeg enten har gjort selv på treninger, eller andre øvelser jeg har funnet på nett, bøker eller film.

Naviger ved å velge fra menyen på øverste linje for de spesifikke artiklene, eller søk etter nøkkelord for bloggpostene.

FGMR 04.04.2014

Sist ukes spørsmål med flest stemmer var av Mr. Brendan Doogan:
Hallo Sir, Kan du være så vennlig å utdype meningen med “luring block” / Yuin Makgi?

Her er FGMRs svar:
“Vår Grunnlegger, General Choi Hong Hi beskriver “Luring block” (Yuin makgi) på side 233 i ettbindsutgaven av “Encyclopaedia of TaeKwon-Do” som en teknikk for å “forstyrre balansen, eller for å i vanvare angripe… utført med håndflate eller knivhånd.”
Han forklarte scenarioet til meg som å være ett hvor din motstander er sterkere, lengre eller mer avansert, og derfor vil det være uhensiktsmessig for deg å møte i en direkte, eller på lik linje, utfordring. Håndflaten eller knivhånden er brukt siden de er lengre verktøy enn innside eller utside av underarm, som da tillater oss å holde oss på en tryggere avstand. Vi må så bruke denne type distraksjon eller avledende taktikk for å “narre”, terge eller bruke som agn mot motstanderen og forvirre ham, for på den måte å “få angrepsvåpenet forbi dets fokussted” og forstyrre balansen hans. Vi er så i en nær nok posisjon til å foreta vårt motangrep.”

Luring block