All posts by viztnd

About viztnd

Feit, førti og ferdig. Livsstil som omhandler mye TKD i hverdagen.

“Nybegynnerfeil” – Mangel på markering/sikting

Dersom en utøver ikke utfører dette korrekt så vil det i mengde være den enkeltfeilen de gjør absolutt flest ganger.  Å korrigere dette vil fjerne et sted mellom 80 til 90 % av “feilene” utøveren gjør.

Det der er snakk om er særlig markering av teknikk.  For å få øyne, hender, føtter (altså teknikk / stilling) og pust  til å lande samtidig er punkt 3 av de 9 grunnleggende “Treningshemmelighetene i TaeKwon-Do”.

  • I “Condenced Encyclopaedia of TaeKwon-Do” av General Choi Hong Hi finner man dette på side 42: “To bring the movement of eyes, hands, feet and breath into a single coordinated action”.
  • I “TaeKwon-Do for 10. Gup og 9. Gup hvitt belte” 1. utgave fra 1988 av Master Per Andresen er følgende passasje på side 21: “3. Å bringe bevegelsen av øyne, hender, føtter og pust sammen i en koordinert handling.”
  • I “TaeKwon-Do 10. Gup – 9. Gup Hvitt belte” 1. utgave 2011 av Master Per Andresen er følgende på side 29: “Koordiner blikket, hender, føtter og pust ved utførelse av all teknikk.”

Hva betyr altså dette?  Jo, det er faktisk så enkelt som at man lander i korrekt stilling samtidig som hendene med tilbaketrekk og angrep/forsvar skjer samtidig som man puster ut.  Dersom man unnlater å “markere teknikk” med den hånden som går som tilbaketrekk så vil hendene ha forskjellig lengde på banen, og tilbaketrekk/angrep blir usynkront.

Se for deg at man gjør følgende (teknikk for hvitt belte), feil utført: Du står i en gåstilling med lav underarmsblokk (og den andre hånden er på hoften som et tilbaketrekk).  Du skal fram til en gåstilling med punch, MEN den hånden som utførte blokken dras direkte fra lav-blokk-posisjon til hofte, samtidig som den andre hånden som ER på hoften slås som et punch.  Den ene hånden beveger seg nå en 30-35 cm, imens den andre 60-65 cm (mine mål, mine armer).  Dette klarer man ikke å få synkront.  Se for deg en utøver som gjør dette i f.eks mønsteret Chon-Ji.  Av 19 bevegelser gjør utøveren 11 feil, og da kun med hendene!

Korrekt utført vil følgende skje:  Du står i samme utgangspunkt som forrige beskrivelse.  Når man er på vei fram til en gåstilling med punch løftes hånden, som var i lav blokk, avslappet (men ikke som en overkokt nudel) til senterlinjen og nesten utstrakt til der hvor den andre hånden skal lande, før denne hånden går som et tilbaketrekk, og punchet beveges framover.  Hendene vil nå lande i sin sluttposisjon synkront.

En annen fordel med å gjøre dette synkront er at man unnlater å få brå belastninger i muskulatur på hver side av kroppen fordi man har en synkronisert bevegelse i all muskulatur, ved feil utførelse isolerer man belastningen til kun et begrenset område som før eller siden vil føre til belastningsskader i nakke/skulder/arm/rygg dersom utført hurtig.

For å finne dokumentasjon i TKD-bøkene på hvordan dette utføres må man igjen se på bildene over hva som skjer underveis, og ikke bare på sluttresultatet.  Nedenfor er to bilder tatt fra “Saju Jirugi” i volum 8 av “Encyclopaedia of TaeKwon-Do” av General Choi Hong Hi.

  • Gåstilling med punch, utført fra parallell klarstilling.
  • Narani Junbi Sogi -> Gunnun So Kaunde Baro Jirugi

  • Gåstilling punch, utført fra Gåstilling med lav underarmsblokk.
  • Gunnun So Palmok Najunde Makgi -> Gunnun So Kaunde Baro Jirugi

 

“Nybegynnerfeil” – Hwa Rang

I mønsteret Hwa-Rang så gjør altfor mange utøvere bevegelse 11 i mønsteret feil.

Du har nettopp slått et punch, og står i en gåstilling.  En motstander tar tak i armen din, og du må trekke deg løs, samtidig som du i neste bevegelse (12) utfører et sidespark.

Hælen på bakerste fot skal være løftet, og vektfordeling er her beskrevet som 70/30.  Denne stillingen, og denne bevegelsen har ikke fått noe (Koreansk) navn i leksikonet av General Choi Hong Hi.

Denne stillingen og teknikken er nærmere beskrevet i “Danggi Pulgi – Pulling Release” under punktet “Tekniske detaljer”.

Danggi Pulgi - Hwa-Rang Tul

“Nybegynnerfeil” – Feil fotstilling ved utførelse av Side Front Snapspark (Yobap Cha Busigi)

Hva har mønstrene Joong-Gun Tul, Toi-Gye Tul og Ge-Baek Tul til felles?

I mønsteret Joong-Gun introduseres et nytt spark for blåbeltene.

Det er Side Front Snapspark, Yobap Cha Busigi (også benevnt som Yop Ap Cha Busigi).

I motsetning til «vanlig» front snapspark (Ap Cha Busigi) hvor foten man står på peker i samme retning som man sparker, så er foten man står på i en annen vinkel, og kroppen er halvvendt (eng:half facing TKD:Ban Mom) istedet for fullvendt (eng:full facing TKD:On Mom).

Enkelt forklart så sparker man egentlig mot siden (75°).  Men siden man i mønstrene hvor dette sparket inngår allerede står i en L-stilling, så sparker man likevel mot retningen hvor foregående teknikk ble utført.  Så istedet for å sparke ut mot siden, sparker man mot en Side Front.  Retningen tar altså utgangspunkt i stillingen foten man står på sin retning!

I mønsteret Joong-Gun er det i bevegelsene 2 og 5 dette sparket er. Man står allerede i en L-Stilling (TKD:Niunja Sogi), og den bakerste foten er 15° inn. Man sparker da i samme retning som foregående blokk, og som hos alle front snap spark beholdes også her hendenes posisjon fra foregående bevegelse.

Nybegynnerfeilen i denne sammenheng er at mange vrir på den foten man står på, eller man vrir den på forhånd fordi man i utgangspunktet ikke har en korrekt L-stilling og man må korrigere kroppens tyngdepunkt.

Korrekt utført så beholder bakerste fot posisjonen fra L-stillingen når sparket utføres!

Dette sparket er i flere andre mønster også, og dersom man gjør feil i Joong-Gun, gjør man også mest sannsynlig feil i de andre mønstrene!

Yop Ap Cha Busigi er i følgende mønster:

Joong-Gun Tul
Toi-Gye Tul
Ge-Baek Tul

I Joong-Gun er foregående bevegelse en L-stilling med en middels utoverblokk med omvendt knivhånd (Niunja So Kaunde Sonkal Dung Bakkoro Makgi). Bevegelsene 2 og 5.

I Toi-Gye er foregående bevegelse en L-stilling med en garderingsblokk med knivhånd (Niunja So Kaunde Sonkal Daebi Makgi). Bevegelsene 22 og 26.

I Ge-Baek er foregående bevegelse en L-Stilling med en garderingsblokk med knivhånd (Niunja So Kaunde Sonkal Daebi Makgi). Bevegelse 13.

Om det finnes Yobap Cha Busigi i 4.-6. Dan mønster har jeg ikke sjekket når dette skrives.

Bilde tilhørende Joong-Gun Tul fra Encyclopaedia of TaeKwon-Do av General Choi Hong Hi, Volum 9.

Yobap Cha Busigi - Joong-Gun Tul

Bilde tilhørende Yobap Cha Busigi fra Encyclopaedia of TaeKwon-Do av General Choi Hong Hi, Volum 4.

Yobap Cha Busigi - Bind 4

“Nybegynnerfeil” – Feil fotstilling i mønster

Hva har følgende mønster til felles:
Dan-Gun Tul
Won-Hyo Tul
Joong-Gun Tul
Toi-Gye Tul
Choong-Moo Tul
Po-Eun Tul
(og til dels Ge-Baek Tul)
?

De starter alle fra en posisjon hvor føttene er parallelle, enten fra en Parallell-stilling (Narani Sogi) eller fra en Tett-stilling (Moa Sogi), og man går deretter ut i en L-Stilling (Niunja Sogi). I denne posten er mønster hvor man glir (eng:slide) som første bevegelse i mønsteret ikke regnet med.

Dersom man ser på beskrivelsen til en L-Stilling (Niunja Sogi) så skal begge føtter vris 15° innover (se illustrasjon #3).

Hvilken betydning har dette, og hvilke konsekvenser får det?
For alle mønstrene nevnt over, bortsett fra Ge-Baek Tul, må derfor bakerste fot (den som står igjen…) vris 15° inn.
Det er to feil som dessverre er vanlige å gjøre.

  1. Den vanligste feilen er å sette foten mot B, men ikke vri på den bakerste fot.  Dette fører til en unaturlig vinkling i hoftene, og man vil ikke kunne utnytte hoftenes naturlige rotasjon, aka “hip-twist”.  Man har i praksis de-aktivert halve kroppen, og den mulighet man har for å utnytte alle muskler nødvendig for å utføre teknikken!
  2. Den andre feil måte enkelte gjør for å få L-stillingen korrekt, er å sette fremste fot tilsvarende «inn», bort i fra startretningen.  I f.eks Joong-Gun settes foten mot BF istedet for mot B, når det korrekte vil være å vri bakerste fot 15° inn!

I mønsteret Ge-Baek er det den som blir fremste fot som må vris 15° inn.

  1. De to feil måtene vil da være å enten sette bakerste fot mot CA istedet for mot C, eller
  2. Sette foten mot C, men istedet få en unaturlig vinkel i fremste hofte, og derav de-aktivere halvparten av musklene nødvendig.

Et bilde sier mer enn tusen ord, så her har dere tre bilder som viser stillingene nevnt.

#1 Sogi Narani Diagram Parallell stilling

#2 Sogi Moa Diagram Tett stilling

#3 Sogi Niunja Diagram L-Stilling

Bilder fra Encyclopaedia of TaeKwon-Do av Gen. Choi Hong Hi (volum 8-11):

Dan-Gun Tul Fotstilling - Dan-Gun

Won-Hyo Tul Fotstilling - Won-Hyo

Joong-Gun TulFotstilling - Joong-Gun

Toi-Gye TulFotstilling - Toi-Gye

Choong-Moo TulFotstilling - Choong-Moo

Po-Eun TulFotstilling - Po-Eun 1 Fotstilling - Po-Eun 2

Ge-Baek TulFotstilling - Ge-Baek

 

Mønster

Det ligger tekniske detaljer for mønstrene som egne artikler, ikke bare korte (blogg)poster.  Artiklene har ikke tag’s slik at de vises normalt ikke når man viser alle poster tag’et med et tema.  Denne posten er derfor en samleside med tag for alle mønster OG lenke til mønsterets hovedartikkel.

Chon-Ji Tul

Dan-Gun Tul

Do-San Tul

Won-Hyo Tul

Yul-Gok Tul

Joong-Gun Tul

Toi-Gye Tul

Hwa-Rang Tul

Choong-Moo Tul

Frigjøringsteknikker i mønster (overordnet forklaring)

De fleste kjenner til begrepet HoSinSul, som betyr selvforsvar.  Mange kjenner kanskje også til “Jap-Hyul-Sul Dhé” og har trodd at dette betyr frigjøring. Det er ihvertfall begrepet jeg har trodd var korrekt i 25 år.

Det viser seg at “Jap-Hyul-Sul Dhé” bare betyr “jeg har blitt grepet (tak i)!”  Teknikken du utfører er altså ikke “Jap-Hyul-Sul Dhé”, du forteller bare at noen holder deg fast…

Korrekt terminologi for frigjøring er Pulgi.

Flere poster vil følge om hvilke bevegelser, i hvilke mønstre de forskjellige frigjøringsteknikkene er.

Egen telling når man går mønster

Når man går mønster som gruppe følger man tempoet til den som står forrest til høyre, i den retningen man går.

oppstilling

 

Et eksempel for Chon-Ji i en klasse med 20 elever hvor man ikke går med en-og-en bevegelse (også kalt instruktørens telling), men istedet på egen telling:

For første bevegelse skal man følge tempoet til den som står på plass merket 1.

For bevegelse 2 (og start av 3) vil man følge tempoet til den som står på plass 4.

For bevegelse 4 (og start av 5) vil man følge tempoet til personen som står på plass 17.

For bevegelse 6 (og start av 7) vil man følge tempoet til personen som står på plass 1.

For bevegelse 8 (og start av 9) vil man følge tempoet til den som står på plass 20.

Deretter er det igjen nummer 17 sitt tempo, før nummer 4, nummer 20 og nummer 1 igjen overtar.

Terminologi:

Norsk – EngelskKoreansk

Start på egen telling – Commence in Student’s timeGuryong Oksi

Start på instruktørens telling – Commence by Instructor’s CountGuryong I Machoso

Korrigeringer til lærebøker

Følgende må rettes i norske lærebøker om TaeKwon-Do brukt i NTN.

TaeKwon-Do 8. Gup – 7. Gup Gult belte 3. utgave

  • Side 60. Historie til Do-San.  Fødselsår  er feil i forhold til “offisiell” historie.  1875 rettes til 1876.  (se egen post om at også 1876 er feil år).

TaeKwon-Do 6. Gup – 5. Gup Grønt belte 2. utgave

  • Side 45 (?). Frisparring Øvelse nr 3.  Bildet viser lukket stilling, tekst viser åpen stilling.  Bildet er feil.  Skal vise åpen stilling.  1. utgave av boken viser korrekt posisisjon.

TaeKwon-Do for 1. Dan – 4. Dan

  • Side 37. Choong-Jang bevegelse 27.  “Utfør et lavt front snap spark mot D med høyre fot samtidig som venstre hånd legges opp på høyre hånd og trekkes tilbake til venstre side.”  Det er høyre hånd som legges opp på venstre hånd.  “The Art of Taekwon-Do ITF” sier ikke at hendene skal trekkes mot hofte/side.