Monthly Archives: June 2014

FGMR svar den 28.06.2014

Spørsmålet med flest stemmer sist uke var fra Dean Armitage:
“Hallo FGMR, Sir, Jeg studerte noen bilder av Yop Cha Jirugi og la merke til at i Eui-Am (bevegelse 11) at hendene er plassert på kroppen, (i leksikonet står det dra begge hender i motsatt retning). I de mønstrene jeg har lært hittil (jeg er en 4.Gup elev) at alle yop cha jirugi (gjennomtrengende sidespark) skal utføres med et Nopunde Jirugi (høyt punch) men leksikonet tilbyr ingen forklaring på hvorfor man skal dra armene i motsatt retning. Hvorfor er det slik? Taekwon!”

FGMR svarer som følger:
“Når vi begynner å lære yop cha jirugi på fargetbeltenivå, ber Grunnleggeren, General Choi Hong Hi, oss om å utføre det med et høyt punch; årsaken til dette er for primært å utnytte motkraften i overkroppen mens man sparker, og sekundært for å beskytte i tilfelle motstanderen går inn og unngår sparket. Som begynnere starter vi å føle og forstå at når man sparker i TaeKwon-Do bruker vi ikke kun beina, men også reaksjonskreftene i overkroppen for å skape slike eksplosive bevegelser som genererer mer kraft og hurtighet.
Videre, som vi har framgang og utvikler oss, ber Grunnleggeren oss om å raffinere denne evnen til å bruke overkroppens bevegelse på en annen måte i andre scenarier eller situasjoner, for eksempel ved å utføre yop cha jirugi med palmok daebi makgi, sonkal daebi makgi, eller i dette spesielle tilfellet ved å dra hendene i motsatt retning.”

FGMR svar den 14.06.2014

Spørsmålet med flest stemmer sist uke var fra Shane Fitszgibbon:
‘Kjære FGM Rhee. Mitt spørsmål gjelder de to YopCha Jirugi og Dollyo Chagi i begynnelsen av So-San Tul. I hvilken høyde er det meningen at de skal utføres? Alle mine tre versjoner av “Encyclopaedia of TaeKwon-Do” motsier hverandre, noe som leder til forvirring. Tusen takk for denne store ressursen (de er), Sir.’

FGMR svarer som følger:
“Som TaeKwon-Do utøvere må vi være oppmerksomme på at TaeKwon-Do er fundamentalt en kampkunst. Grunnleggeren, General Choi Hong Hi, fastsatte at våre bevegelser alltid skulle være nyttige og effektive, og at vi alltid skal vurdere situasjonen vi er i. I mønsteret So-San, bevegelse 10 er et høyt sidespark da din motstander hopper. Bevegelse 14 er et middels sidespark da din motstander er bøyd (dukker). Begge svingspark er høye svingspark.
Bøkene er der som et referensepunkt, men det er av ytterste viktighet å delta på seminarer når du har mulighet til å motta en praktisk forståelse for bevegelsene fra de som er dine seniorer.”

FGMR svar den 07.06.2014

Denne ukes spørsmål med flest stemmer var fra Mr Philip Lear;
Kjære Sir, i Tong-Il er det 4 sittestilling utside underarm W-form blokker, den 3de er med trampende bevegelse (stamping motion), flytter armene seg i samme retning som de første to (begge armer utover fra en kryssende posisjon) eller er det som i Toi-Gye? Beskrivelsen i boken er den samme for alle blokker, og også i 15-bindsleksikonet vises applikasjonen for den 3de W-formblokken begge retninger. Mange takk, Philip Lear.

FGMR svarer som følgende;
“Den tredje sittestillingen med w-form blokk utført med trampende bevegelse i Tong-Il tul skal utføres lik de i Toi-Gye Tul, som er en innover bevegelse med utsiden av underarmene i en mer vertikal og fullvendt posisjon, og er derfor forskjellig til de andre tre W-form blokkene.”