Monthly Archives: March 2014

FGMR svar den 28.03.2014

Sist ukes spørsmål med flest stemmer var fra Mr David Bell:
‘Jeg skulle ønske å få vite hvorfor vi lærer Moosa Junbi Sogi ‘B’ før ‘A’. I Yoo-Sin starter vi med krigerstilling B, og i Yon-Gae starter vi med Krigerstilling A. I tillegg har jeg hørt at forskjellen mellom de to krigerstillingene symboliserer å dra en dolk, og den andre et sverd. Er dette korrekt?’

FGMRs svar er som følger:
“Personlig følger jeg den måten Grunnleggeren, General Choi Hong Hi, ville ha lært Moosa Sogi A og B. Selv om vi møter bruken av Moosa Sogi B først i Yoo-Sin Tul, ville han begynt med å demonstrere Moosa Sogi A først, siden det i den Korenske hæren er slik alle sverdkjempere er lært; med den venstre hånden som holder sliren (eller skjede) og den høyre hånden som drar sverdet.
Grunnleggeren ville så ha flyttet henden over fra venstre til den høyre for å demonstrere den korrekte posisjonen til Moosa Sogi B. Mønsterhistorien beskriver dette som å “symbolisere Yoo Sin’s feilgrep i å følge sin konges ordre til å slåss med utenlandske tropper mot sin egen nasjon. Dette var fra når hæren fra Silla slo seg sammen med Tang Dynastiet i Kina for å kjempe mot Baekjae og Gogueyeo. Derfor viser dette ikke forskjellen mellom å trekke en dolk eller et sverd.”

FGMR svar den 28.03.2014

Forrige ukes spørsmål med mest stemmer var av Mr Claudio Daleffe:

Grand Master Rhee Ki Ha, jeg lurer på 8. bevegelse i Do-San.  Kan man blokkere et spark ved å vende på håndflaten, fange sparket og snurre for å brekke det?

Selv om dette allerede er dekket i detalj i FGMRs bok og DVD-Rom “This Is TaeKwon-Do” har FGMR vært så vennlig å gi et sammendrag om dette her:

“Fra din beskrivelse tror jeg du refererrer til bevegelse 7 i Do-San Tul.  I den foregående bevegelsen utfører vi et strakt støt med fingertuppene mot motstanderens Solar Plexus.  Vår (arts) grunnlegger,  General Choi Hong Hi forklarte at i den situasjonen i bevegelse 7 at vår motstander har grepet vår hånd og at vi faktisk utfører en frigjøringsbevegelse, hvoretter vi pivoterer og utfører vårt motangrep (høyt sideslag med bakside knyttneve, Nopunde Dung Joomuk Yop Taerigi).

Det er viktig at når vi benytter denne frigjøringsteknikken å bruke hele vår kropp (og ikke kun bevege armene) for å være riktig effektive i en reell selvforsvarssituasjon, da det er mer sannsynlig at motstanderen din vil være større enn deg og kan ha grepet deg med begge hender.”

FGMR svar den 21.03.2014

Sist ukes spørsmål med flest stemmer var av Mr Tony Lopez:

“Ærede Lærer, jeg ønsker å spørre om bevegelse 2 og 3 i Kwang-Gae Tul, som blir utført i sakte bevegelse og som begge er angrep, hva er logikken bak dette? Er det en måling av avstand som bevegelse 1 i Yul-Gok? Tusen takk og jeg er virkelig takknemmelig for svaret.

FGMRs svar er som følger:
“Bevegelse 2 og 3 i Kwang-Gae Tul har et annet formål og applikasjon enn bevegelse 1 i Yul-Gok Tul.
I det første tilfellet viser, Grunnleggeren General Choi Hong Hi, oss simpelthen oss hvordan vi utfører oppadvent punch (dwijibun Jirugi) i sakte “film”. Dette på samme vis som alle andre teknikker i sakte bevegelse, med hensikten å utvikle god synkronisasjon av alle elementene i teoriern (bortsett fra hastighet) i en sakte, kontrollert form mens vi opprettholder god holdning mot et fokus område.
Når man utfører bevegelsene 1 og 4 i Yul-Gok Tul, så er de virkelig en måling av avstand, men bør utføres i normal hastighet, da disse ikke er teknikker i sakte bevegelse.”

FGMR svar den 15.03.2014

Forrige ukes spørsmål var fra Mr Tony Pierce:

‘Grandmaster Rhee, skal knyttneve punch komme direkte fra hoften, eller hever knyttneven seg lett før man strekker ut armen? Bildemateriale av General Choi ser ut til å vise ham utføre det siste i 90-årene, men jeg er nysgjerrig på hvordan du ble lært. Dersom punch vanligvis kommer fra hoften, er det slik i alle tilfeller? Bildemateriale fra et seminar gitt av Grandmaster Park Jung Tae i 1987 viser punchet komme fra merke (ITF-merket) i andre bevegelse av Dan-Gun som et eksempel. En oppklaring for disse spørsmålene vil bli satt stor pris på, på forhånd takk!

FGMR svarer som følger:

“Grunnleggeren, General Choi Hong Hi utviklet TaeKwon-Do som en kampkunst for selvforsvar. For dette formålet lærer hver individuell utøver hvordan man kan være mest mulig nøyaktig og effektiv som mulig som prinsippene i “Teorien om kraft” med deres unike kropp. Derfor lærer man som nybegynner å slå fra hoften, dette for å tillate nok avstand til å generere hurtighet og kraft. Men likevel, pga faktaet om at hvert individs kropp er forskjellig, og den naturlige flyten for å slappe av musklene mens vi beveger oss, vil det være et lite avvik, selv om det fortsatt kommer fra hofteområdet.

Når vi utvikles og forbedrer vår tilegnelse og bruk av teorien om kraft, avhengig av hvilken situasjon vi er i, er det ikke alltids nødvendig å slå fra hoften hver gang; som du har nevnt i bevegelse 2 i Dan-Gun Tul. Reaksjonshånden fra den foregående bevegelsen er ca i draktmerkehøyde, og fordi utøveren har begynt å utvikle dens bruk av teorien om kraft, så trenger ikke punchhånden å gå tilbake til hoften igjen (noe som ville senket hurtigheten). Tilsvarende i en realistisk selvforsvarssituasjon, din hovedbekymring vil ikke være å slå fra hoften. Og slik, den praktiske applikasjonen vil variere basert på situasjonen du er i på det eksakte øyeblikket i tid.”

FGMR svar den 07.03.2014

Forrige ukes spørsmål med flest stemmer var fra Ms Leanne Wright:
‘Sir, er det noen regel på for hvilken hånd som er over den andre når man utfører X-blokk?’

FGMRs svar denne uken er som følger:
“Grunnleggeren, General Choi Hong Hi forklarte den grunnleggende regelen som kan bli fulgt når man utfører enten X-knyttneve pressende eller oppadgående blokk;
Den foten som er framst, den samme hånd skal være aller framst.”