Monthly Archives: April 2017

“Nybegynnerfeil” – Mangel på markering/sikting

Dersom en utøver ikke utfører dette korrekt så vil det i mengde være den enkeltfeilen de gjør absolutt flest ganger.  Å korrigere dette vil fjerne et sted mellom 80 til 90 % av “feilene” utøveren gjør.

Det der er snakk om er særlig markering av teknikk.  For å få øyne, hender, føtter (altså teknikk / stilling) og pust  til å lande samtidig er punkt 3 av de 9 grunnleggende “Treningshemmelighetene i TaeKwon-Do”.

  • I “Condenced Encyclopaedia of TaeKwon-Do” av General Choi Hong Hi finner man dette på side 42: “To bring the movement of eyes, hands, feet and breath into a single coordinated action”.
  • I “TaeKwon-Do for 10. Gup og 9. Gup hvitt belte” 1. utgave fra 1988 av Master Per Andresen er følgende passasje på side 21: “3. Å bringe bevegelsen av øyne, hender, føtter og pust sammen i en koordinert handling.”
  • I “TaeKwon-Do 10. Gup – 9. Gup Hvitt belte” 1. utgave 2011 av Master Per Andresen er følgende på side 29: “Koordiner blikket, hender, føtter og pust ved utførelse av all teknikk.”

Hva betyr altså dette?  Jo, det er faktisk så enkelt som at man lander i korrekt stilling samtidig som hendene med tilbaketrekk og angrep/forsvar skjer samtidig som man puster ut.  Dersom man unnlater å “markere teknikk” med den hånden som går som tilbaketrekk så vil hendene ha forskjellig lengde på banen, og tilbaketrekk/angrep blir usynkront.

Se for deg at man gjør følgende (teknikk for hvitt belte), feil utført: Du står i en gåstilling med lav underarmsblokk (og den andre hånden er på hoften som et tilbaketrekk).  Du skal fram til en gåstilling med punch, MEN den hånden som utførte blokken dras direkte fra lav-blokk-posisjon til hofte, samtidig som den andre hånden som ER på hoften slås som et punch.  Den ene hånden beveger seg nå en 30-35 cm, imens den andre 60-65 cm (mine mål, mine armer).  Dette klarer man ikke å få synkront.  Se for deg en utøver som gjør dette i f.eks mønsteret Chon-Ji.  Av 19 bevegelser gjør utøveren 11 feil, og da kun med hendene!

Korrekt utført vil følgende skje:  Du står i samme utgangspunkt som forrige beskrivelse.  Når man er på vei fram til en gåstilling med punch løftes hånden, som var i lav blokk, avslappet (men ikke som en overkokt nudel) til senterlinjen og nesten utstrakt til der hvor den andre hånden skal lande, før denne hånden går som et tilbaketrekk, og punchet beveges framover.  Hendene vil nå lande i sin sluttposisjon synkront.

En annen fordel med å gjøre dette synkront er at man unnlater å få brå belastninger i muskulatur på hver side av kroppen fordi man har en synkronisert bevegelse i all muskulatur, ved feil utførelse isolerer man belastningen til kun et begrenset område som før eller siden vil føre til belastningsskader i nakke/skulder/arm/rygg dersom utført hurtig.

For å finne dokumentasjon i TKD-bøkene på hvordan dette utføres må man igjen se på bildene over hva som skjer underveis, og ikke bare på sluttresultatet.  Nedenfor er to bilder tatt fra “Saju Jirugi” i volum 8 av “Encyclopaedia of TaeKwon-Do” av General Choi Hong Hi.

  • Gåstilling med punch, utført fra parallell klarstilling.
  • Narani Junbi Sogi -> Gunnun So Kaunde Baro Jirugi

  • Gåstilling punch, utført fra Gåstilling med lav underarmsblokk.
  • Gunnun So Palmok Najunde Makgi -> Gunnun So Kaunde Baro Jirugi